La Societat Unió Musical L’Artística de Sant Jaume d’Enveja es va fundar el 1922 i aviat va assolir grans èxits en l’àmbit local. Amb l’esclat de la Guerra Civil espanyola, però, l’entitat es va dissoldre.
Després de diversos intents de recuperació, el 1977 es va impulsar la creació d’una escola de música amb l’objectiu de refundar la banda. Un any més tard, el 1978, coincidint amb la segregació municipal de Sant Jaume d’Enveja, L’Artística va iniciar una nova etapa amb una primera actuació en forma de cercavila.

El 1981 la banda va ser una de les entitats fundadores de la Federació Catalana de Societats Musicals, consolidant la seva presència dins el moviment bandístic català.
Actualment, la formació està integrada per 47 músics i manté una intensa activitat cultural, amb actuacions a Sant Jaume d’Enveja, a nombroses festes majors del Montsià i del Baix Ebre, així com concerts arreu de Catalunya, el País Valencià i diversos països europeus.





